Arxiu diari: 11 de maig de 2026

SEGORBE CELEBRA EL 531 ANIVERSARIO DE LA PUBLICACIÓN DEL PRIMER LIBRO DE AJEDREZ

Segorbe tiene este próximo fin de semana un compromiso con su propia historia. El viernes, 15 de mayo, se cumplen 531 años de la publicación del primer tratado de ajedrez impreso en el mundo escrito por el ajedrecista segorbino Francesch Vicent en 1495.

Aunque la ciudad de Segorbe venía organizando en años anteriores algún acto conmemorativo de esta señalada fecha, en esta ocasión se va a celebrar el aniversario de forma especial ya que es el primer año que cuenta con la distinción ’15 de mayo. Día del Ajedrez en la Comunidad Valenciana” que el pasado 30 de mayo de 2025 la Comisión de Educación y Cultura de las Cortes Valencianas aprobó, por unanimidad de los cuatro grupos parlamentarios (PP, PSOE, VOX y Compromís) la ‘Proposición no de ley sobre la declaración del 15 de mayo como el Día del Ajedrez en la Comunidad Valenciana’.

El acto central de la programación será en la tarde del día 17 con la presentación del libro “Segorbe en la Historia del Ajedrez”, editado por la Asociación Cultural ‘La Aldaba’ que tendrá lugar a las 19:30 horas en el Salón de los Alcaldes del Ayuntamiento de Segorbe, TRABAJO DEL QUE ES AUTOR EL CRONISTA OFICIAL DE LA CIUDAD DE SEGORBE, RAFAEL MARTÍN ARTÍGUEZ que además de repasar todo lo concerniente al ajedrez en relación con la capital del Palancia, incide en la importancia de que fuese una persona nacida en Segorbe, el autor de ese tratado teórico práctico sobre el juego de ajedrez, titulado ‘Libre del jochs partitis del Scachs en nombre de 100’, que bajo las nuevas técnicas de impresión de Gutenberg, se publicó en Europa, aunque en este momento y por distintas circunstancias no se conoce la existencia de ningún ejemplar pero sí referencias bibliográficas sobre el mismo.

La celebración viene a coincidir con la organización del XIII Mercado Medieval María de Luna, (1353-1406) patrocinado por el Ayuntamiento y dedicado a la Señora de Segorbe y Reina de la Corona de Aragón, a la que según estudios recientes se le atribuye la condición de inspiradora de la creación de la reina o dama del ajedrez, cuyas atribuciones en el juego como la pieza más poderosa del tablero, se encargo de divulgar su paisano Francesch Vicent a través de su incunable, cambiando las reglas del juego.

Este mercado, con una clara inspiración medieval, se inaugura el mismo viernes día 15 y se prolongará hasta el domingo 17. Es sin duda una buena escusa para visitar Segorbe y conocer el lugar donde se fraguó ese ‘nuevo’ ajedrez de la reina que hoy se practica en todo el mundo.

TALLAR UN TRAGE A ALGÚ

LLUÍS MESA, CRONISTA OFICIAL D’ESTIVELLA

M’agrada que uns parlem dels altres, si denota preocupació pels problemes del pròxim. Quan participe en la conversa, intente aportar la meua col·laboració per a ajudar a resoldre els conflictes de la persona esmentada. En canvi, em trobe fatal escoltant com algú aprofita el moment per a calumniar, sobretot a coneguts o conegudes. L’actitud em disgusta. Pot expressar-se de diverses maneres. Una n’és: tallar un trage (a algú). Significa criticar-lo. Quan la censura resulta més intensa, pot dir-se tallar un trage i fer-li el gipó. Hi ha una locució sinònima: posar verd a algú. Però, em quede amb esta que menciona ‘trage’. Vull reivindicar el vocable. Potser la paraula resulta excessivament col·loquial per a alguns, encara que ja la reconeix el Diccionari Normatiu Valencià. Trobe que la llengua és un aparador plural. Tot el que en ella trobem, i tinga un mínim suport normatiu i genuí, està sempre al nostre abast.

Em molestava que a classe alguns gaudiren reiteradament de tallar un trage a un altre. Era trist que l’aplaudiren i que alguns callàrem. No sabíem plantar cara a aquella situació.

Recorde amb estima Rafael “el Sastre”. Li preguntaren què feia per a conservar-se bé. Digué que prenia xarop “meninfot” i que no es clavava en el que feien els altres. A casa, sempre hem recordat molt l’anècdota. Em fa pensar que tallar un trage a algú aprofita ben poc. És millor viure i deixar viure.

Continue sense entendre com una filtració informativa del fiscal general García Ortiz acabe amb una condemna i no en un expedient disciplinari. Potser el fet de no ser expert en lleis m’impedix comprendre-ho. Trobe que l’actitud del cap de gabinet de la presidenta madrilenya ha influït. Cada vegada que el periodista i polític talla un trage a algú i pronuncia un “”pa’lante”, acaba en els jutjats. Algun dia li passarà factura.

En determinats casos, és la mateixa gent la que diu que li volen tallar un trage. Un bon exemple n’és el polític Ábalos. Diu que està condemnat abans de jutjar-lo. Pareix que el món va contra ell. No sé si tindrà raó, però tinc clar que esta història és rocambolesca i térbola.

En definitiva, evitem tallar un trage a algú. Deixem que eixa faena siga exclusivament de sastres i sastresses. Tenim més oportunitats de trobar la nostra felicitat quan permetem la dels altres.

Fuente: https://www.levante-emv.com