
LLUÍS MESA, CRONISTA OFICIAL D’ESTIVELLA
L’agricultura va ser notícia per diferents causes al Camp de Morvedre de 1926 i així ho varen reflectir els diaris. La situació al camp no es va arreglar aquella primavera. El 6 de maig, Las Provincias denunciava l’arribada de la plaga de la cotxinilla en uns horts de la partida de Gausa. El dia anterior s’havia reunit la Junta de la Séquia Major de Sagunt, presidida per l’alcalde accidental José Bono Villaplana. Hi assistiren el Sr. Viruela, en representació d’Algímia i Alfara; el Sr. Solsona, per Canet d’en Berenguer, i també representants d’Albalat, Gilet i Sagunt. Es debatiren diversos assumptes d’interés, però no es feren públiques les conclusions.
Mentrestant, en el mercat setmanal, la barcella de fesols es venia a sis pessetes, la de dacsa a quatre i la de garrofa a tres i mitja. El mercat no va registrar una gran afluència a causa de la falta d’ombra dels arbres. Es comentava que calia buscar un emplaçament diferent del Corraló i del passeig Cronista Chabret per als mesos d’estiu. El 23 de maig, Las Provincias informava que la sequera continuava. Quan funcionaven els molins, la séquia es quedava seca. Mentre s’intentava estalviar aigua, un veí va omplir en excés el dipòsit de sa casa i provocà una inundació que va fer malbé part del gènere de teixits del comerciant Rafael Sendra.
En l’àmbit esportiu destacà el partit disputat al camp del Sequiol entre l’Sporting de Sagunto i el reserva del Castellón CF, que acabà amb empat a dos gols. Segons informava Las Provincias el 14 de maig, els golejadors locals foren Vicent i Margarit. El mateix diari relatava el 23 de maig l’enfrontament entre el RCM Los Tigres i el Sagunto, amb victòria dels primers per dos gols a un. El partit es va disputar a benefici del porter Galindo. Es recaptaren 914 pessetes, destinades a reduir el temps del seu servici militar.
“Autos oruga”
La implantació dels ‘autos oruga’ per a pujar al castell de Sagunt era seguida amb interés per la població. Es veia una nova oportunitat per a potenciar el turisme. El vehicle, de la marca Citroën, era del sistema Kégresse, és a dir, un automòbil al qual les rodes posteriors havien estat substituïdes per orugues flexibles, cosa que li permetia pujar per terrenys molt costeruts i irregulars. Citroën ja havia utilitzat aquest sistema en el seu famós B2 autooruga de 1922 per travessar el Sàhara. A Sagunt, va ser sotmés a una prova per comprovar-ne l’eficàcia. Hi assistiren el responsable de la marca, l’alcalde accidental José Bono, el regidor delegat del Port Luis Casanova i el propietari de la línia Sagunt-Port, Vicente Besols. La intenció era que el servici eixira de les estacions del Nord i de la Central.
Arreplega de firmes per a la segregació del Port
Un altre tema polític de gran interés fou la campanya de la Sociedad Urbana Puerto de Sagunto, que estava arreplegant firmes per a constituir el Port com a municipi independent. Las Provincias afirmava el 16 de maig que «no cuenta con el beneplácito de todos los porteños» i que la iniciativa originava incidents entre saguntins i antisaguntins.
Accidents
Els accidents també ocuparen les planes dels diaris. Es destacava el cas de la xiqueta María Fernández Jaén, de deu anys, que va caure per la finestra del tren que eixia a les 17.30 hores cap a Sagunt. L’accident es va produir entre Albuixech i el Puig. Quan els passatgers se n’adonaren, la locomotora es va detindre. Per fortuna, el metge de la Companyia, Esteban Blanco Villanueva, viatjava en el mateix tren. La xiqueta va ser atesa a l’estació de Sagunt abans de ser traslladada a un hospital de València. Per contra, El Heraldo de Castellón informava el 18 de maig que, al quilòmetre 50 de la línia, un home d’uns cinquanta anys s’havia llançat al pas del tren, «seccionándole la cabeza». Tot feia pensar que es tractava d’un captaire.
L’activitat cultural més destacada fou la projecció de la pel·lícula ‘Quo Vadis’ els dies 16 i 17 de maig, diumenge i dilluns. Ja havia aconseguit un gran èxit al Gran Teatro de València i s’esperava que també el tinguera a la comarca. El diumenge següent es projectà Los enemigos de la mujer. Durant l’escena de la batalla naval es dispararen petards per augmentar l’efecte de l’espectacle. En el Cine d’Estiu es programà ‘El náufrago de un velero’.
Defuncions
La defunció més destacada fou la del borrianenc Vicente Moros Peris, nebot del canonge Moros, ocorreguda a Estivella. Vivia des de feia anys en el carrer del Prado, número 51, del municipi. Tenia setanta-nou anys i era vidu de Josefa Almela Fortea. Li administrà l’extremunció el coadjutor Baltasar Batalla. Segons El Heraldo de Castellón del 19 de maig, el difunt era molt estimat. Al soterrar assistí el delegat governatiu de Sagunt.
Finalment, els propietaris de camps es reuniren a la Sociedad Vitivinícolaper tractar el conflicte sorgit al voltant de la taronja. Però eixa i altres notícies formaran part del pròxim ‘De cent en cent’.
Fuente: https://www.levante-emv.com
